Qi Gong

Qi Gong


Jeg træner dagligt og underviser i Harekoven på alle årstider, gennem aftenskoler, på virksomheder og 1:1 indendørs, udendørs og online. Hvis din virksomhed vil træne med mig, kan I finde flyer her. 


Annoncerede hold og datoer: Se "Aktuelt" eller følg med på Qi Gong ved mettesahl.dk på Facebook 


Se mere om Qi Gong under fotos.


Hvad er Qi Gong?


Qi Gong er blide, meditative bevægelser, stræk og åndedrætsøvelser, der giver større velvære, ro, balance og fleksibilitet.

Øvelserne løsner spændinger, styrker muskelgrupper, strækker og masserer bindevævet, meridianbanerne og de indre organer.

Det er en slags blid "kinesisk yoga", som er nemmere tilgængelig end mange yogaformer.


"Qi" betyder energi/livskraft, "Gong" betyder "bevæge/arbejde" og er et godt grundlag for kampsportsformer som "Tai Chi" og "Kung Fu". 


Hvorfor træne Qi Gong?


Qi Gong kan hjælpe med at forebygge og lindre fysiske og metale lidelser som stress, depression, ryglidelser, hovedpine, søvn problemer og hjertekar sygdomme. 

Du får frigjort endorfiner i blodet, iltet kroppens celler og øget cirkulationen af blod og livsenergi (Qi) i din krop.

Dit åndedræt bliver dybere, krop og sind mere afslappet og du vil kunne opnå større fokus og mere nærvær i en travl hverdag. 


Forudsætninger og niveau


Qi Gong er for alle og kræver ingen forudsætninger.

Jeg varierer øvelserne efter holdet sammensætning, så der er tilpas med udfordringer for både begyndere og øvede. 

Hvis du har en skade el.lign. skal du naturligvis kontakte din læge/eksperter på området først, så du ved hvilken bevægelsesmønstre du skal fravælge/være forsigtig med. Men mange af øvelserne kan justeres efter dine behov og flere kan laves siddende på et stol om nødvendigt. Øvelser foregår så langsomt, at du har tid til bevidst at mærke efter.


Det praktiske


Øvelserne udføres stående, så de kræver intet udstyr. Pulsen kommer op, men oftest giver øvelserne kun let sved på panden, så det er sjældent nødvendigt med bad bagefter. Jeg anbefaler at du træner i løstsidende tøj og medbringer vand. 

Erfaring og stil


Jeg lægger vægt på at instruere øvelserne, så alle kan være med på deres niveau. Mange af mine kursister oplever, at de hurtigt kan lære øvelserne og  integere dem i deres hverdag.

Nogen gange fortæller jeg om hvad øvelserne kan styrke, giver visualiseringer, vejledning m.m. Andre gange giver jeg plads til stilheden, så alle kan fordybe sig i deres eget flow. Jeg har en dyb respekt for disciplinen og den oldgamle visdom i Qi Gong, men tilsætter også ind i mellem et nutidigt, personligt twist af leg.   


Hvilken Qi Gong uddannelse?


Jeg har min instruktøruddannelse fra "QiGongZen", hvor der indgik øvelser, teori og filosofi om Qi Gong, Taoisme, meridianbaner og anatomi, Førstehjælp og det biogenetiske/ eletromagnetiske felt, 18 Lohan Hands Shaolin Qi Gong øvelser inkl. de 12 varianter, Wu Xing QiGong, Kraniosakral Qi Gong,  Five Animals Qi Gong og De 8 silkebrokader samt åndedrætsøvelser og meditationer.

Mine lærere er Lars Christian Schmith og Tina Kirstine. De har arbejdet med Qi Gong, meditation og Tai Chi Chuan siden 1982.

Jeg er løbende under supervision hos dem.


Forskning i Qi Gong


Der er forsket en del i Qi Gongs effekter. Du kan finde engelske artikler om det her: https://www.qigonginstitute.org/category/33/scientific-papers


Anbefaling


"Mette er en virkelig inspirerende og glad underviser i Qi Gong! Jeg nyder træningen ude i skoven og det har en ganske særlig effekt på både humøret, og på gamle fysiske skader der tidligere har drillet, men som nu er i meget bedre balance. Jeg vil på det varmeste give min anbefaling og opfordring videre til alle som måtte være nysgerrige på qi gong! Hos Mette er du både i godt selskab og sammen med en kyndig super engageret underviser"

(Janne Berg Jensenius)


"Mettes Qi Gong hold i Hareskoven er et smukt åndehul i hverdagen. Hendes rolige, venlige og tydelige måde at undervise på gør at jeg kan falde ned og trække vejret dybere. Øvelserne og at være sammen i den smukke natur giver mig ro og et smil på læberne" 

(Anders Pousette)


"Jeg har trænet Qi Gong virtuelt med Mette fredag morgener dette efterår. Det har været en dejlig måde at starte dagen på. Øvelserne er blide og giver et energiboost fra morgenstunden. Det fungerer overraskende godt at blive instrueret i øvelserne online"(Rie Harbo)


"Jeg har deltaget i morgentræning med Mette, som guidede roligt, blidt og nærværende igennem qi gong øvelser, som bidrog med ro, centrering og nærvær til både krop og sjæl og som efterlod en frisk og rolig energi i kroppen igennem resten af dagen"

(Dorte Christensen)


"Jeg har haft den nydelse af modtage Qi Gong af Mette en morgenstund på vores fælles Naturterapiuddannelse. Befriet via Mettes klare og helt tilgængelige Qi Gong instruktion, havde jeg dér en rolig og livgivende morgenstund i min krop. Mette har siden inspireret mig med fordybede instruktioner i hvordan Qi Gong kan hjælpe til at forløse bl.a. sorg og angst – som jeg især er optaget af, i mit arbejde i DyingQuest.com der centrerer sig i at støtte mennesker, i at holde deres balance og kraft i livsstunder med sorg og dyb transformation. Og dét at Mette deler frit og gavmildt af sin naturkunst og kunnen, er meget sigende om Mette"

(Jade Mar Rolsted)


Smagsprøver på øvelser


Du kan se et smagsprøver herunder i form af et par videoer med


- øvelsen "Lifting the sky" på 2 min., som er en god start på Lohan Hands Shaolin Qi Gong (dansk + english version, early spring) 


- 3 øvelser på i alt 6 min. som løsner spændinger i nakke, ryg og knæ og dæmper stress og frygt: 

"Rotating Knees", "Turning Neck" og "Carry Mountains" (english version, spring) 


- 3 øvelser på i alt 4,5 min. som kan løsne spændinger i arme og brystkasse og nedre ryg og kan hjælpe ti lat skabe mental klarhed "Fierce Tiger Pushing Mountains", "Green Dragon Separating Waters", "Plucking Stars Chance Galaxies "(english version at he beach) 


- en længere serie bevægelser i flow kaldet Wu Xing Qi Gong  på 7  min (english version).


Læs mere om grundstillingen "Wuji Stance" i Qi Gong her.

© Copyright. All Rights Reserved.