Qi Gong

Qi Gong


Jeg træner dagligt og underviser i Harekoven på alle årstider, via aftenskoler, på virksomheder og 1:1 indendørs, udendørs og online.


Hvis din virksomhed vil træne med mig, kan I finde flyer her. 


Kommende datoer: Se "Aktuelt" eller følg med på Qi Gong ved mettesahl.dk på Facebook 


Se mere om Qi Gong under fotos.


Hvad er Qi Gong?


Qi Gong er meditative bevægelser, stræk og åndedrætsøvelser, der giver større velvære, ro, balance og fleksibilitet.

Øvelserne kan løsne spændinger, styrke muskelgrupper, strække og massere bindevævet, meridianbanerne og de indre organer.

Nogle kalder det "mindfulness" eller "meditaton i bevægelse", andre  "kinesisk yoga", selvom det for mange er nemmere at lære end mange yogaformer. Nogle Qi Gong øvelser er meget blide, langsomme og flydende, mens andre veksler mellem langsomme og hurtige bevægelsesmønstre.


"Qi" betyder energi/livskraft, "Gong" betyder "bevæge/arbejde" og er et godt grundlag for kampsport som "Tai Chi" og "Kung Fu". 


Hvorfor træne Qi Gong?


Qi Gong kan hjælpe med at forebygge og lindre fysiske og mentale lidelser som stress, depression, ryglidelser, hovedpine, søvn problemer og hjertekar sygdomme. 

Du får frigjort endorfiner i blodet, iltet kroppens celler og øget cirkulationen af blod og livsenergi (Qi) i din krop.

Dit åndedræt bliver dybere, krop og sind mere afslappet og du vil kunne opnå større fokus og mere nærvær i en travl hverdag. 


Forudsætninger og niveau


Qi Gong er for alle og kræver ingen forudsætninger.

Jeg varierer øvelserne efter holdet sammensætning, så der er tilpas med udfordringer for både begyndere og øvede. 

Hvis du har en skade el.lign. skal du naturligvis kontakte din læge/eksperter på området først, så du ved hvilken bevægelsesmønstre du skal fravælge/være forsigtig med. Men mange af øvelserne kan justeres efter dine behov og flere kan laves siddende på et stol om nødvendigt. Øvelser foregår så langsomt, at du har tid til bevidst at mærke efter.


Det praktiske


Øvelserne udføres stående, så de kræver intet udstyr. Pulsen kommer op, men oftest giver øvelserne kun let sved på panden, så det er sjældent nødvendigt med bad bagefter.

Jeg anbefaler at du medbringer vand og træner i løstsiddende tøj - og udenfor tøj der er varmt nok til at stå stille i dagens vejr. 

Erfaring og stil


Jeg lægger vægt på at instruere øvelserne, så alle kan være med på deres niveau. Mange af mine kursister oplever, at de hurtigt kan lære øvelserne og integrere dem i deres hverdag.

Nogen gange fortæller jeg om hvad øvelserne kan styrke, giver visualiseringer, vejledning m.m. Andre gange giver jeg plads til stilheden, så alle kan fordybe sig i deres eget flow. Jeg har en dyb respekt for disciplinen og den oldgamle visdom i Qi Gong, men tilsætter også ind i mellem et personligt twist af leg og humor.   


Hvilken Qi Gong uddannelse?


Jeg har min instruktøruddannelse fra "QiGongZen", hvor der indgik øvelser, teori og filosofi om Qi Gong, Taoisme, meridianbaner og anatomi, Førstehjælp og det biogenetiske/ eletromagnetiske felt, 18 Lohan Hands Shaolin Qi Gong øvelser inkl. de 12 varianter, Wu Xing QiGong, Kraniosakral Qi Gong, Five Animals Qi Gong, energimedicin og De 8 silkebrokader samt åndedrætsøvelser og meditationer. Derudover har jeg lært de 18 harmonier i Shibashi Qi Gong. 

Mine lærere er Lars Christian Schmith og Tina Kirstine. De har arbejdet med Qi Gong, meditation og Tai Chi Chuan siden 1982.

Jeg er løbende under supervision hos dem.


Anbefaling


"Mette er en virkelig inspirerende og glad underviser i Qi Gong! Jeg nyder træningen ude i naturen og det har en ganske særlig effekt på både humøret og på gamle fysiske skader, der tidligere har drillet, men som nu er i meget bedre balance. Jeg vil på det varmeste give min anbefaling og opfordring videre til alle som måtte være nysgerrige på qi gong! Hos Mette er du både i godt selskab og sammen med en kyndig super engageret underviser"

(Janne Berg Jensenius)


"Mettes Qi Gong hold i Hareskoven er et smukt åndehul i hverdagen. Hendes rolige, venlige og tydelige måde at undervise på gør at jeg kan falde ned og trække vejret dybere. Øvelserne og at være sammen i den smukke natur giver mig ro og et smil på læberne" 

(Anders Pousette)


"Jeg har trænet Qi Gong virtuelt med Mette fredag morgener dette efterår. Det har været en dejlig måde at starte dagen på. Øvelserne er blide og giver et energiboost fra morgenstunden. Det fungerer overraskende godt at blive instrueret i øvelserne online"(Rie Harbo)


"Jeg har deltaget i morgentræning med Mette, som guidede roligt, blidt og nærværende igennem qi gong øvelser, som bidrog med ro, centrering og nærvær til både krop og sjæl og som efterlod en frisk og rolig energi i kroppen igennem resten af dagen"

(Dorte Christensen)


"Jeg har haft den udsøgte fornøjelse at deltage på Mette´s Qi Gong, som blev afholdt i Hareskoven. Omgivelserne var fantastiske og Mette formåede at skabe virkelig god energi på øvegangen. Det var tydeligt, at Mette var trænet i at udføre og vise øvelserne og det var en fornøjelse at deltage. Jeg synes, at jeg lærte virkelig meget og gik derfra fyldt op af ny viden og en god fornemmelse i kroppen samt med vished om, at jeg skulle deltage i Mettes Qi Gong igen" (Linda Bredahl)


"Jeg har haft den nydelse af modtage Qi Gong af Mette en morgenstund på vores fælles Naturterapiuddannelse. Befriet via Mettes klare og helt tilgængelige Qi Gong instruktion, havde jeg dér en rolig og livgivende morgenstund i min krop. Mette har siden inspireret mig med fordybede instruktioner i hvordan Qi Gong kan hjælpe til at forløse bl.a. sorg og angst – som jeg især er optaget af, i mit arbejde i DyingQuest.com der centrerer sig i at støtte mennesker, i at holde deres balance og kraft i livsstunder med sorg og dyb transformation. Og dét at Mette deler frit og gavmildt af sin naturkunst og kunnen, er meget sigende om Mette"

(Jade Mar Rolsted)


Forskning i Qi Gong


Der er forsket en del i Qi Gongs effekter. Du kan finde engelsk forskning artikler her og lidt lettere engelske artikler her.

Forskning publiceret i 2021 viser bl.a. hvordan 8 ugers Qi Gong træning øgede den aerobe kapacitet og arbejdshukommelsen hos stillesiddende, unge kvinder, se her. 

  

Smagsprøver på øvelser


Du kan se et smagsprøver herunder i form af et par videoer med


- øvelsen "Lifting the sky" på 2 min., som er en god start på Lohan Hands Shaolin Qi Gong (dansk + english version, early spring) 


- 3 øvelser på i alt 6 min. som løsner spændinger i nakke, ryg og knæ og dæmper stress og frygt: 

"Rotating Knees", "Turning Neck" og "Carry Mountains" (english version, spring) 


- 3 øvelser på i alt 4,5 min. som kan løsne spændinger i arme og brystkasse og nedre ryg og kan hjælpe til at skabe mental klarhed "Fierce Tiger Pushing Mountains", "Green Dragon Separating Waters", "Plucking Stars Chance Galaxies "(english version at the beach) 


- en længere serie bevægelser i flow kaldet Wu Xing Qi Gong  på 7  min (english version).


Læs mere om grundstillingen "Wuji Stance" i Qi Gong her.

"Know yourself – Do your best – Make a little progress every day. Don ́t overdo it" – Master Jou Tsung Hwa

© Copyright. All Rights Reserved.